زیباکلام:کتاب آل احمد، تند و غیرمنصفانه است/ نظر شهیدآوینی  در کتاب «آینه جادو» را قبول ندارم/ شناسنامه کتاب «غرب‌ زدگی» صادره ازحزب توده بود

 

دکتر صادق زیباکلام، نویسنده و پژوهشگر معتقد است که تلقی جلال از مصداق‌های مفهوم روشنفکر در کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» اساساً نادرست است و آبشخور اصلی انتقادهای او از روشنفکران ایرانی، غرب‌ستیزی حزب توده بوده است.
 
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- هومان دوراندیش: هجدهم شهریور سالروز درگذشت جلال آل احمد است. آل احمد که یکی از قطب‌های روشنفکری ایران در دهه 1340 بود، با نگارش کتاب «خدمت و خیانت روشنفکران» به واکاوی انتقادی جریان روشنفکری ایران پرداخت. این کتاب به‌ویژه پس از انقلاب اسلامی،  با انتقادهای بسیاری از روشنفکران ایرانی مواجه بوده و صادق زیباکلام هم یکی از این منتقدان است که در گفت‌وگو با ایبنا به برخی از این انتقادات اشاره می‌کند.

برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 20 شهريور 1393برچسب:, | 10:37 AM | نویسنده : رضا فرخی |

 

کامیل لپروست، با استفاده از کاغذ حرارتی کتابی ابداع کرد که به محض گرم شدن، دیگر هیچوقت امکان خواندن مجدد آن وجود نخواهد داشت.

  

 کامیل لپروست هنرمند، با استفاده از کاغذهای حرارتی کتابی خلق کرده است که همزمان با خوانده شدن به آرامی گرم و سیاه می شود. پیش از اینکه متن نگاشته شده بر صفحات به کلی در سیاهی محو شود، خواننده فرصت چهار ساعته ای برای خواندن آن دارد. 

لوپرست اثر هنری خود را نمود عملی این اندیشه می داند که، ارزش کتاب به عنوان یک شیء در معرض نابودی است. در واقع توجه به محتوای آن، و تأثیر فرآیند پویای خواندن و تعامل با اندیشه نویسنده، آنرا به چنین کالای  گرانبها و منحصر به فردی بدل می کند. 

وی ادامه داد: با این زمینه ذهنی، ایده ایجاد کتابی که هنگام خوانده شدن، به خودی خود از بین می رود، در ذهن ما شکل گرفت؛ و در حالی که می توانستیم از انواع جوهر و مواد شیمیایی برای ناپدید شدن متن استفاده کنیم، اما بحث زیبایی شناسی و دلالت های مفهومی ما را بر آن داشت، که ایده کتابی که به آرامی می سوزد را در پیش بگیریم. 

بر اساس اعلام گاردین، این اثر در تاریخ 28-26 سپتامبر، برابر با 6-4 مهر ماه 1393، در گالری « وایت چپل»، به عنوان بخشی از نمایشگاه کتاب هنر لندن، در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.


برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 20 شهريور 1393برچسب:, | 10:4 AM | نویسنده : رضا فرخی |

کتاب « هیپاتیا: دختر خورشید، فرزند زمین» به تألیف بهرنگ داوودی حموله، از سوی انتشارات راز نهان، وارد بازار نشر شد.

 

اسماعیل راز نهان، مدیر انتشارات « راز نهان» در گفتگو با خبرنگار لیزنا، از انتشار کتاب « هیپاتیا: دختر خورشید، فرزند زمین » سرگذشت آخرین کتابدار دانشگاه اسکندریه، خبر داد.

 

هیپاتیا، نخستین بانوی ریاضیدان جهان، کتابداری است که در اسکندریه زندگی می کرد و او را به خاطر باورها و فعالیت های علمی اش به قتل رساندند. آنگاه جسدش را سوزاندند و نوشته هایش را از بین بردند.

 

«هیپاتیا: دختر خورشید، فرزند زمین» رمانی 420 صفحه ای است که به همت انتشارات « راز نهان» در 2000 نسخه به بازار نشر راه یافت.

 

این کتاب در 5 فصل، به شرح ذیل، به نگارش در آمده است:

 

فصل صفرم: جان کلام؛ با غصه به قصه تاریخ ننگریم.

فصل کاشت: سلام ای دختر بی مادر تنها؛ هیچ چیز نمی تواند جای یک درخت را بگیرد؛ اعداد پشت هیچ ( صفر) هرگز زاده نشده اند؛ چشمهای دختر تئون همیشه بارانی است.

فصل داشت: نردبان دل شکسته، دریای آن طوفانی؛ گلهای دلم فصل ندارد؛ دستانم خالیست و دل پر از حرف های ناگفته؛ دل قافله سالار است نه کاروانسرا؛ پر نوشته های خیس؛ چند بغض به یک گلو؛ عزم این ویرانه کرندند عاقبت.

فصل برداشت: حرفم با آسمان است؛ مرا به یاد نیاور، من فانوس اسکندریه ام؛ اینجا هیچ کس شبیه گفتارش نیست؛ در سرزمین سیاهی هیچ شعر سپیدی نمی توان سرود؛ من از مردن هراسم نیست؛ دایره های مرا خراب نکن.

فصل بی نهایت: بوسه باران می کنند لبهایی که هیپاتیا را صدا می زنند؛ دل نوشت، گرنوشت، غم نوشت؛ روایت اشک و چند روایت ناتمام؛

 

این کتاب سرشار از رازها و معماهایی است که خواننده را مدت ها در فضای کتابخانه اسکندریه سرگرم و سردرگم می کند.

 

گفتنی است، ترجمه این کتاب به چند زبان رایج دیگر، همچون آلمانی، عربی، و فرانسوی در دستور کار ناشر قرار دارد و برگردان انگلیسی آن نیز تا چند ماه دیگر آماده چاپ می شود.


برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 20 شهريور 1393برچسب:, | 9:51 AM | نویسنده : رضا فرخی |

به گزارش خبرنگار لیزنا، همایش «آینده پژوهی کتابخانه‌های عمومی ایران» روز (5 خردادماه 1393) در فرهنگسراي انديشه برگزار شد، و مهندس محمدحسین ملک احمدی، دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در ابتدا اظهار داشت: بسیار خرسندم از اینکه در چنین جمع علمی حضور دارم و خدمت تک تک شما عزیزان خیر مقدم عرض می کنم. ملک احمدی افزود: خوشبختانه، اين همايش در سالي برگزار مي شود كه مزين به نام فرهنگ است و يكي از اركان اصلي تشكيل دهنده فرهنگ در همه دنيا نيز كتابخانه است. ركني كه اگرچه نقش آن به نظر پررنگ نمي آيد اما بدون شك بي حضور و وجود آن پايه هاي فرهنگ و خرد ورزي جامعه با كاستي هايي مواجه خواهد شد.


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 7 خرداد 1393برچسب:, | 1:7 PM | نویسنده : رضا فرخی |

 

کامران فانی، استاد پیشکسوت کتابداری و ویراستار و مشاور علمی سرعنوانهای موضوعی فارسی و فهرست مستند مشاهیر و مولفان ضمن حضور در غرفه خبرگزاری لیزنا در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در گفتگو با خبرنگار لیزنا، در خصوص ویرایش جدید سرعنوان های موضوعی فارسی، اظهار داشت: مهم ترین کاری که کتابخانه ملی طی نزدیک به80 سالی که از تأسیسش می گذرد انجام داده است، فهرست سر عنوان های موضوعی فارسی است، که در کل حوزه کتابداری اتفاق مهمی محسوب می شود.

 

وی ادامه داد: شما برای اینکه بتوانید پاسخ پرسش خود را در کتابی پیدا کنید، نیاز است موضوع آن را بدانید. بنابراین در ساماندهی کتاب، لازم است به هر کتاب موضوعی بدهیم، چراکه عنوان ها گول زننده است. از اولین باری که کتابداری جدید در سال 1348 پایه گذاری شد، مسأله مهم، تهیه لیست موضوعات یکدست شده بود، که زیر نظر هیأتی از کتابخانه ملی به سرپرستی پوری سلطانی انجام شد. پوری سلطانی که مهم ترین کتابدار ایران است. بدین ترتیب سرعنوان های موضوعی چندین بار به چاپ رسید. از زمانی که فرم های الکترونیک رسم شد، تصمیم گرفتیم با تجدید نظر کلی در سرعنوانها و افزودن موضوعات جدیدتر، آن را آماده چاپ کنیم و همینطور به صورت سیدی در دسترس قرار دهیم. کارها انجام شده، فکر می کنم دو هفته دیگه متن نهایی سرعنوان ها، به چاپ خواهد رسید. سرعنوان های موضوعی در چاپ جدید، 8 جلد با قطع رحلی خواهد بود.

 

کامران فانی اضافه کرد: مدت ها بحث سر این بود که چه دلیلی دارد که فرم چاپی منتشر شود. یه عده معتقدند که چاپ دیگر فایده ای ندارد. اما به نظر من ما هنوز نباید کتاب کاغذی را به کلی کنار بگذاریم، ما هنوز نسل هایی داریم که به چاپ کاغذی عادت دارند، و این به بیانی ادای احترام بدانها محسوب می شود.


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 27 ارديبهشت 1393برچسب:, | 1:33 PM | نویسنده : رضا فرخی |

 

اکنون که بعد از گذشت سالها از تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور ،نزدیک به 3 ماه است که با بازگشت مهندس ملک احمدی نور امید و نشاط به فضای کتابخانه های عمومی و پرسنل این مجموعه برگشته است . عده ای دلواپس!!!!  تلاش می کنند تا دولت را مجبور به تغییر دبیر کل محترم نهاد کتابخانه های عمومی بکنند .به دوستان محترم تذکر می دهیم که نهاد کتابخانه ها ،یک نهاد کاملا فرهنگی است و بهتر است آقایان سیاسی کاری های خود را در حوزه دیگری پیش ببرند . اجازه بدهید پرسنل این مجموعه در فضایی که ایجاد شده است بدون دغدغه به فکر  خدمت رسانی و انجام  وظایف مرتبط با این نهاد باشند .ما کتابداران کتابخانه های عمومی از انجام دادن کارهای کاملا بی ربط با حوزه ی کتابخانه ها و پایمال شدن حقوقمان توسط عده ای خاص خسته شده ایم .امیدواریم دولت تدبیر و امید همچنان که در برابر مخالفان سیاست خارجی خود ایستاده است در حوزه سرنوشت 6000نفر پرسنل این نهاد ،نیز به عهد خود  وفادار بماند . 


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:, | 1:7 PM | نویسنده : رضا فرخی |

 

رمان «خوشه‌های خشم» نوشته جان اشتاین‌بک 75 ساله شد. اما چیزهای متنوعی وجود دارد که ممکن است درباره این رمان کلاسیک ادبیات آمریکا ندانید.

به گزارش دیلی تلگراف، جان اشتاین بک در سال 1962 برنده جایزه نوبل ادبیات شد. کتاب «خوشه‌های خشم» او که سال 1939 به چاپ رسید حال 75 ساله شده است. این هم 10 حقیقت درباره این رمان که ممکن است شما را متعجب کنند.


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 15 ارديبهشت 1393برچسب:, | 1:34 PM | نویسنده : رضا فرخی |
 
دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، در خصوص برگزاری آزمون استخدامی نهاد گفت: گزارشات حاکی از آن است که متاسفانه در بخش هایی از نهاد، در ستاد تهران و نیز در سطح استان ها، تراکم نیرو و در بخش هایی کمبود نیرو وجود دارد. قبل از برگزاری آزمون و جذب نیروی جدید لازم است بررسی هایی انجام شود، سپس چنانچه کمبود نیرو همچنان مشهود بود، برگزاری آزمون با توجه به منابع موجود انجام خواهد شد.

برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 13 ارديبهشت 1393برچسب:, | 12:16 AM | نویسنده : رضا فرخی |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 11 صفحه بعد
.: Weblog Themes By :.
لینک های مرتبط
تصویر تصادفی

آی پی شما

ساعت

آخرین مطالب
پيوندهای روزانه
آرشیو مطالب
ویژه بینندگان عمومی
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 62
بازدید کل : 6707
تعداد مطالب : 83
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1




اوقات شرعی به افق رزن

-->