نام کتاب : خداوند الموت

نویسنده: پل آمیر
 

الموت منطقه ای واقع در جنوب غربی دریای مازندران بود که منطقه ای کوهستانی بشمار می آید و در دنیای قدیم یکی از مراکز بزرگ داروسازی بشمار میرفت. حسن صباح که در الموت زندگی میکرد یک آریایی نژاد محسوب میشد و پیروانش اسم او را بدون علی ذکره السلام بر زبان نمی آوردند و همچنین او را خداوند الموت مینامیدند. حسن صباح یا خداوند الموت در واقع رهبر و امام فرقه "باطنی" شمرده میشد. فرقه باطنی فرقه ای از مذهب اسماعیلیه است که مثل تمام شیعیان، علی بن ابیطالب را امام اول میدانست و فرزندان او را تا امام جعفر صادق امام میشمرد. ولی بعد از امام جعفر صادق عقیده داشت که پسرش اسماعیل امام است، نه پسر دیگرش امام موسی کاظم. دوران قدرت الموت از قیامت القیامه یعنی سال 1164 میلادی زمانیکه کیش باطنی آشکارا خود را معرفی نمود و جنگ کرد، شروع شد، و هنگام حمله هلاکوخان خاتمه یافت، یعنی 95 سال دوران قدرت باطنی ها طول کشید.

کتاب خداوند الموت، توسط مترجم مشهور ایرانی ذبیح الله منصوری به زبان فارسی ترجمه شده است. ذبیح الله منصوری مینویسد: "برداشتی که در این کتاب از نهضت حسن صباح شده، غیر از آن است که تا امروز در کتب دیگر راجع به فرقه اسماعیلیه نوشته اند و از آنچه نویسنده این کتاب میگوید چنین استنباط میشود که نهضت حسن صباح، فقط یک نهضت مذهبی نبوده و آن مرد میخواسته که ایران را از تحت سلطه خلفای عباسی یا کسانی که از سلاطین و امرای محلی ایران بودند اما از خلفای عباسی گوش شنوا داشتند، برهاند." نویسنده این کتاب پل آمیر در بخش پایانی میگوید: "با اینکه دوره قدرت الموت بیش از 95 سال طول نکشید زبان فارسی بوسیله باطنی ها خیلی توسعه یافت و زبان عربی را عقب زد و در ایرانیان حس مناعت ملی که قرن ها خوابیده بود بیدار گردید."

برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 16 مهر 1392برچسب:, | 1:58 PM | نویسنده : رضا فرخی |

شرح جنگها و فتوحات خشايارشا: برگي از تاريخ ايران باستان

خَشايارشا پسر داريوش بزرگ و آتوسا دختر كوروش بزرگ بود. خشايارشا چهارمين پادشاه هخامنشي بود. معناي اين نام مي‌تواند « كسي كه در ميان شاهان پهلوان است» باشد. خشايارشا در سن سي و چهار سالگي به پادشاهي رسيد.

بعد از جلوس اولين كارش آن شد كه شورشي را كه در مصر برپا شده بود فرونشاند و در اين كار نيز شدت عمل بي‌سابقه‌اي نشان داد. چنانكه هرودوت مي‌گويد مصر ناچار شد، يوغ سنگين‌تري را برگردن گيرد و خشايارشا برادر كوچك خويش هخامنش را در آنجا ساتراپ كرد و فرصت پيدا كرد تا به حل مسئله بابل بپردازد.

بابل نيز درين ايام چند دفعه كساني سر به طغيان برداشته بودند و يكبار حتي زوپير ساتراپ پير و فاتح معروف بابل را نيز كشته بودند. خشايارشا، در بابل نيز در دفع شورش خشونت و قساوت سخت نشان داد، حتي مي‌گويند بعد از تسخير مجدد بابل هم معبد مردوك مورد اهانت و بيحرمتي گرديد و هم شهر به غارت رفت. خشايارشا از شورش بابل بقدري آزرده شده‌بود كه از آن پس عنوان شاه بابل را از القاب خود حذف كرد و خود را فقط شاه پارسي‌ها و مادي‌ها خواند.


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 16 مهر 1392برچسب:, | 1:39 PM | نویسنده : رضا فرخی |

نام کتاب:فرزند سرنوشت (زندگی شگفت انگیز کورش از طلوع تا همیشه تاریخ)

نویسنده:رکن الدین(شاپور آرین نژاد)

خلاصه داستان :زندگی کوروش هخامنشی موسس سلسله هخامنشیان از بدو تولد تا به پادشاهی رسیدن کل داستان از روی مستندات تاریخی به تصویر کشیده شده برمبنای تاریخ هرودوت که معتبرترین تاریخ جهان است .

اين كتاب به تاريخ زندگي كوروش (576 - 529 پيش از ميلاد) اختصاص يافته و حوادث زندگي وي را از تولد تا مرگ  مورد توجه خوانندگان قرار مي دهد.

كوروش دوم، معروف به كوروش بزرگ يا كوروش كبير به خاطر بخشندگي، بنيان گذاشتن حقوق بشر، پايه گذاري نخستين امپراطوري چند مليتي و بزرگ جهان و گسترش تمدن شناخته شده است .

«فرزند سرنوشت» اطلاعات جامعي از دوران كودكي، جواني و به قدرت رسيدن كوروش تا پايان زندگي وي را در بر مي گيرد.



برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 13 مهر 1392برچسب:, | 12:30 AM | نویسنده : رضا فرخی |
.: Weblog Themes By :.
لینک های مرتبط
تصویر تصادفی

آی پی شما

ساعت

آخرین مطالب
پيوندهای روزانه
آرشیو مطالب
ویژه بینندگان عمومی
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 55
بازدید کل : 6645
تعداد مطالب : 83
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1




اوقات شرعی به افق رزن

-->