هیچ‌گاه کتاب کاغذی، جایگاه خود را از دست نخواهد داد

 

«غلامرضا سحاب»؛ مدیر موسسه «دنیای جغرافیای سحاب»:

هیچ‌گاه کتاب کاغذی، جایگاه خود را از دست نخواهد داد

«اگرچه هنوز کتاب کاغذی جایگاه خود را در میان مردم دارد اما متاسفانه خیلی ها به اینترنت به عنوان یک منبع و ماخذ نگاه می کنند.» این را «غلامرضا سحاب» در گفت و گو با «آفتاب» بیان کرد.

 

او که پس از پدرش؛ مرحوم «عباس سحاب»، سال هاست مدیر موسسه «دنیای جغرافیای سحاب» را اداره کرده و به نشر آثاری در حوزه جغرافیا، کارتوگرافی و گیتاشناسی می پردازد، ارزیابی اش از فضای کتاب و نشر در یک سال گذشته را با وجود تسریع در صدور مجوز، انتشار کتاب های در راه چاپ مانده و کمرنگ شدن ممیزی، مثبت اعلام کرد و اظهار داشت: «مهم ترین معضل و مشکل حوره کتاب و نشر آن است که با وجود بالا رفتن هزینه کتاب، افراد کمتری توان خرید کتاب را دارند. در نتیجه به سراغ فضای مجارزی و اینترنت رفته و از آن به عنوان منبع و ماخذ استفاده می‌کنند در صورتی که هیچ گاه یک سایت اینترنتی نمی تواند صحت و سندیت اطلاعات یک کتاب را داشته باشد.»

 

وی افزود: «از سوی دیگر با وجود افزایش قیمت و به تبع آن، کاهش تیراژ، هنوز هم کتاب به شکل کاغذی آن، لذتی دارد که افراد را به سوی خود می‌کشاند. خوشبختانه وزارت ارشاد، بودجه 3 میلیارد تومانی برای خرید کتاب از ناشران، لحاظ کرده تا میان کتابخانه های کشور توزیع شود و کمکی هم به ناشر شود. اما مشکل اصلی آن است که کتابخانه های ما به محلی برای درس خواندن دانشجویان و دانش اموزان تبدیل شده است و افرادِ کمی را حتی در کتابخانه ملی می بینید که صرفا برای مطالعه آمده باشد. از آن سو هم که می دانید، پرتیراژ ترین کتاب های ما، کتب آموزشی هستند که هیچ چیزی به فرهنگ این مملکت نمی افزاید.»

 

 سحاب در ادامه اما خاطره ای را هم بیان کرد: «به یاد دارم در سال 1343، یعنی دقیقا نیم قرن پیش، که به کلاس اول دبیرستان رفتم، معلمِ ما به بچه ها گفت که همه شما باید به عضویت کتابخانه ملی و کتابخانه مجلس درآیید که هنوز هم این کارت ها را دارم. اما اسف انگیز است که دیگر این روش ها منسوخ شده است. مشکل دیگر هم توزیع کتاب است. مثلا اگر نویسنده جوانی تمایل به چاپ کتاب داشته باشد، ناشر هزینه را از خودِ او اخذ کرده ولی به قدری توزیع ضعیف است که اصلا کتاب دیده نمی شود. البته خوشبختانه اخیرا در شبکه چهار سیما برنامه ای برقرار شده که به رایگان، کتاب ها را معرفی می کنند که این اتفاق مثبتی است. با وجود آنکه اراده وزارت ارشاد، مبنی بر آنکه وضعیتِ کنونیِ کتاب و نشر کشور ارتقا پیدا کند، بیش از دولت قبل است اما هنوز راه درازی در پیش است تا به منزل مقصود و جایگاه در خورِ «کتاب» برسیم.»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 3 مهر 1393برچسب:, | 10:22 AM | نویسنده : رضا فرخی |
.: Weblog Themes By :.
لینک های مرتبط
تصویر تصادفی

آی پی شما

ساعت

آخرین مطالب
پيوندهای روزانه
آرشیو مطالب
ویژه بینندگان عمومی
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 94
بازدید هفته : 159
بازدید ماه : 426
بازدید کل : 7135
تعداد مطالب : 83
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1




اوقات شرعی به افق رزن

-->